Tarbijakaitseameti teatel on Islandi vulkaanipurskest vallandunud tuhapilve tõttu ärajäänud lendude reisijatel õigus hoolitsusele, asenduslennule või muule transpordile ning ka piletiraha tagasisaamisele, kui asenduslend ei sobi.
Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski sõnul peab lennufirma praeguses olukorras võtma ise reisijatega ühendust, teavitama neid lennu ärajäämisest ning pakkuma asenduslendu või piletiraha tagasi.
Samuti peab lennufirma võimaldama reisijatel teha tasuta kaks telefonikõnet, saata e-maili, teleksit või faksi. Kui lend väljub järgmine päev või mitu päeva hiljem, peab lennufirma tasuma ööbimise eest hotellis, samuti hotelli ja lennuvälja vahelise transpordi eest. Samuti peab lennufirma reisijaid ooteajal piisavalt toitlustama.
Kui lennufirma pakub asenduslendu, kuid reisija pidi näiteks Tallinnast kuhugi kindlaks ajaks lendama ja hilisemast asenduslenust ei ole tal enam mingit kasu, on tal Turetski sõnul täielik õigus raha tagasi küsida. Seejuures on lennufirma kohustatud piletiraha tagastama nii ruttu kui võimalik ja hiljemalt seitsme päeva jooksul.
Kui inimene viibib aga parajasti välismaal ning ootab hoopis kojulendu, peab lennufirma otsima talle asenduslennu või mingi muu alternatiivi. “Näiteks võib-olla Lätist tulles tulevad nad siis hoopis bussiga koju,” ütles Turetski.
Küll aga puudub vastavalt Euroopa Liidu määrusele antud juhul reisijatel õigus rahalisele hüvitisele, kuna tegemist on eriolukorraga (force majore). Näiteks ei saa praeguses olukorras reisijad küsida hüvitist selle eest, et nad on pidanud lennu ärajäämise tõttu puuduma töölt või kaotanud puhkusepäeva.
Suuremad kindlustusfirmad on täna teatanud, et hüvitavad reisitõrkekindlustuse omanikele lennu tühistamisest ja lennugraafiku muudatustest tekkinud mõistlikud ja vajalikud transpordi- ja majutusteenuste lisakulud ning reisil kasutamata jäävatele teenustele tehtud kulutused, näiteks majutusasutustele tehtud ettemaksed, edasilendude piletid, ostetud ekskursioonid ja kontserdipiletid.
Reisibüroo Estravel kommunikatsioonijuht Mari-Liis Rüütsalu selgitas, et kui ühel lennupiletil on mitu jätkulendu ja esimene lend ei välju, siis vastutab järgmistele lendudele mittejõudmise eest see firma, kelle lend ei välju.
Kui reisija on aga ostnud internetist ise erinevate lennufirmade kodulehtedelt eri lendude piletid, siis on ainus võimalus ärajäänud jätkulennu hüvitamiseks reisitõrkekindlustus. Samas rõhutas Rüütsalu, et kehtib vaid see reisitõrkekindlustus, mis on sõlmitud juba enne vulkaanikahjude ilmsikstulekut.