Selle nädala kõige aktuaalsem teema on kindlasti tasuta ühistransport, sellel teemal otsustasin ka mina täna diskuteerida. Tallinna Linnavolikogu otsustas korraldada 19.-25. märtsini küsitluse küsimuses “Kas toetate tasuta ühistransporditeenusele üleminekut alates 2013. aastast Tallinna ühtse piletisüsteemi liinidel?”

Küsitlusele saavad vastata linnakodanikud paljudes kohtades, näiteks erinevates keskustes ning ka Tallinna Linnavalitsuses. Kas vastata “jah” või “ei” jääb igaühe enese otsustada, mina ei suuna teid ei ühe ega teise variandi poole, avaldan vaid oma arvamust. Teada on vaid see, et tasuta lõunaid ei ole!

Ise liiklen ma peamiselt jalgsi ning autoga, vahel kasutan ka ühistransporti! Kesklinnas elamise rõõmud on, et igale poole saab jalgsi suhteliselt kiiresti ligi. Ning ammu teada on, et värskes õhus jalutamine on igati tervislik!
 
Põhjused, miks ma olen poolt
Ühistransport on kulukas. Näiteks noortel inimestel ning ka peredel kulub raha niigi palju ning oleks igati tervitav kui transpordi peale seda ei kuluks. Noortel ei ole kunagi piisavalt raha, üliõpilastel on alati raha vähe, ja nendel on iga sent arvel. Maksud nagunii tõusevad, selle korvamiseks võiks transport tasuta olla.
 
Keskkonnasõbralikum, inimesed sõidaks rohkem bussiga, väheneb autoliiklus seega poleks ka niipalju ummikud. Väheneb õhusaaste ja mõju kliimale, liiklusõnnetuste arv.

Tõuseb üldine liikluskiirus.
 
Põhjused miks ma olen vastu

Usun, et selle rahaga saaks palju paremat teha, teed vajavad remonti, huvitegevused, suurpered, kitsikuses olevad pered ja inimeste toetused.
 
Transpordi kvaliteet langeb. Bussiliiklus hõreneb ning kõik soovijad nagunii ei mahu bussi ära, isegi praegu tekib tipptundidel olukord, kus inimesed seisavad bussis nagu kilud karbis. Istuma saamisest rääkimata, seda on võimalik vaid esimeses peatuses pealetulijatel.
 
Ühistranspordis ei saaks keegi enam välja tõsta eluheidikuid kellel piletit ei ole (siin kohal pean silmas tõeliselt haisevaid, musti ja räpakaid bomše!). Ühistransport muutub kodutute peatuspaigaks. Sageneb vandalism ja huligaansus, soditakse ning lõhutakse rohkem.
 
Üldiselt ise ma üritan peamiselt liigelda jalgi, see on tervislik ning Tallinna ühistransport on mõnes piirkonnas allapoole arvestust! Olen kuulnud ka sõpradelt “toredaid jutte suurepärastest penisonäridest, kes imeliselt arvestavad teiste inimestega”…  Ühel on juhtunud nii: Kujutage ette, suhteliselt tühi tramm, vabu istekohti on, ähvardavalt kiire sammuga suundub neiu poole ning jääb temakese kõrvale seisma. Paari hetke pärast kostub “toreda pensionäri” suust sõimu ja neiu tunneb kuidas keegi tema juukseid tirib. Juukseid tiris sama “tore pensionär” samal ajal sõimates tavalise tekstiga a’la: Tänapäeva noortel üldse kombeid ei ole, vanematele istekohta ei pakuta jne. Samal ajal tiris neiu juukseid. Meenutan, trammis oli istekohti küll, ja mitte keegi ei pea niisama oma istekohta andma sellepärast ära, et mingi pensionär just seda kohta soovib!

Ise olen näinud situatsiooni, kus väike koolilaps istub ja hoiab oma suurt ning rasket koolikotti süles, trennikott ka veel kuidagi jalge all… Ning vanem daam siirdub lapse juurde kukkudes sõimama. Ei suuda aru saada, miks on vanainimestel vaja hommikul alati sama aeg turule joosta, kui koolilapsed kooli lähevad. Ja veel vaid paari peatuse pärast, kõndigu jala, tervisele kasulikum!

Olen arutanud paljude igapäevaste autosõitjatega, kas nemad jätaksid auto ning valiksid tasuta ühistranspordi, on olnud valdavaks vastuseks “ei”. Öeldes, et te hoiate ju sellega arvestatava rahasumma kokku sain järgnevaid vastuseid: Transport on täis ja must, sinna ei mahu inimesi, bomšid (kodutud) hakkavadki ju bussis elama, ning seetõttu hakkab seal ka haisema. Muidugi peale shopingutuuri ei tule kellegile pähe minna bussiga koju, autoga on palju mugavam. Autoga saab uksest ukseni.
 
Inimesed on nõus maksma parkimise ja bensiini eest, et mugavust nautida. Tean omast käest, kui vastik on peale nauditavat shopingutuuri oodata bussi, hoides samal ajal käes kõiki shopingukotte, trügida bussi, osta pilet ning sõita koju. Palju mugavam on peale shoppamist kohe autosse hüpata ning koju sõita.
 
Kuid sain ka sellist tagasisidet autojuhtidelt, et seoses tasuta ühistranspordiga võivad tulla uued maksud, vähendamaks autoga liiklemist. Muidugi läheks ka parkimine kallimaks, ehk tulevad ka teemaksud, kunagi ei tea.  Sõbrad, tuttavad kes on siiani ühistranspordiga pealmiselt sõitnud on öelnud, et kui tuleb tasuta ühistransport ei soovi nad enam vana viisi jätkata ja muretsevad endale samuti load ning auto. Minu tutvusringkonnas on ka paljud öelnud, et ei hakka sellele küsitlusele isegi vastama, nagunii miskit ei muutu!
 
Olen kursis ka sellega, et näiteks Suurbritannias Manchester’is pakutakse tasuta bussisõitu ülikoolilinnakut läbival marsruudi osal üliõpilastele ning ülikooli töötajatele. Ise arvan, et ka Tallinnas võiks teha õpilastele ja üliõpilastele kooli lõpetamiseni tasuta ühistranspordi. Pensionäridel on nagunii tasuta, võiks siiski mõelda ka noorte peale. Loomulik balanss oleks minu arust selline… tasuta saavad sõita kuni kooli, samuti ülikooli lõpetamiseni ning penisonärid.
 
Tasuta lõunaid ei ole, seega kuskilt peab selle raha tagasi teenima mis läheks siis eelarvst maha transpordi peale. Ei tea küll, et Eesti pealinnas Tallinna eelarves oleks tohutu summa üle saamaks lubada tasuta ühistransporti! Nagu ka eelnevalt mainisin siis on igapäevaelus näha, et kogu see raha mis selle alla pandaks saaks ka mujale paigutada.
 
Küsitlus läheb linnale maksma 259 000 eurot (üle 4 miljoni krooni). Sellest tekib küsimus, kas tõesti ei olnud seda raha kuskile mujale paigutada? Ning kas sellest küsitlusest oleneb ka üldse midagi?
 

Alati Teie MB

Loe ka:
Vaido Neigaus: Märts ehk hea teeninduse kuu!

Vaido Neigaus: Karma is a bitch! Lugu koolivägivallast…