Mitu kuud tagasi otsustasin (ajakirjanik Marianna Link -toim.) teha Facebookis väikese ajakirjandusliku eksperimendi, osalisein erinevates auhinnamängudes, et näha, kas ja kuidas internetiturundus toimib – kuskilt ma paraku midagi ei võitnud. Küll aga koorus välja üks skandaalne lugu reisifirmast, kes alusetult kliente tüssas. Minu jaoks tegi kogu loo uurimise eriti ebameeldivaks veel asjaolu, et firma ühe töötaja näol oli tegu minu endise klassivennaga.

Aga millest siis täpselt jutt:

Reisifirma “Reisiparadiis” (AS Kragen) korraldas Facebookis mängu, kus lubas välja loosida reisi Egiptusesse + 200eurot reisiraha, aga reaalsuses reisi ei loositudki. Et mängus osaleda, tuli nagu ikka hakata nende Facebooki lehe fänniks, jagada viidet oma Facebooki seinal ning anda sellest teda ka pildi all, kommenteerides seda sõnaga „jagatud“.  Mäng algas juba oktoobris 2010 ning loosimine pidi toimuma 1. jaanuaril 2011 ning reis ise 15. jaanuaril. Jälgisin seda lehte kõrgendatud huviga alates 01.jaanuarist – veel 22. jaanuaril jagasid inimesed endiselt mängu ja võitjat polnud välja kuulutatud ei Facebookis, ega ka reisifirma kodulehel. Inimeste kurjad kommentaarid, et miks reisi välja ei loosita kustutati sama kiirelt, kui nad sinna ilmusid. Asi tundus kahtlane ning otsustasin Reisiparadiisi töötajatelt selgitusi pärida.

Esimese sammuna kammisin veelkord läbi Reisiparadiis.ee kodulehe, kus samuti puudus info mängu võitjast, küll aga leidsin kaks telefoninumbrit ja kaks nime – Antti Laikjõe ja Ersto Põllulaas, kes pidid vastutama telefoniteeninduse ning broneeringute eest.

***

Anttil oli telefon kinni ning Erstol kutsus, kuid keegi ei vastanud ega helistanud ka tagasi, ometi on kodulehel reklaamitud välja, et helistada võib E-P 24 h. Õnneks tabasin aga Antti Laikjõe Facebookist. Antti esimene kommentaar Gossip.ee-le oli, et ta on veebruarini välismaal ning, et peakisme selgitust küsima hoopis firma omanikult, andes meile tema telefoninumbri ning eesnime, kelleks osutus Elvis.

Helistasin siis Elvisele ning temalt sain vastuseks, et inimene on juba ammu välja loositud, temaga on leping sõlmitud ning ta on juba reisile sõitnud. Minu küsimuse peale, et huvitav, kus see võitja siis välja loositud on ja kes on võitja, vastas Elvis, et võitja nimi on nende kodulehel. Samuti teatas Elvis, et tema pole üldse see inimene, kes nende asjadega tegeleb, et pöördugu ma Antti poole.

Kui ütlesin, et Anttiga ma mõne päeva eest suhtlesin, et temapoolset selgitust pärida, Elvis kohkus. Nüüd ütles Elvis, et Antti on välismaal ja et ta teab, et temaga juhtus seal õnnetus, et eks seetõttu pole selle mänguga ka tegeletud.

Imestasin uuesti, et Antti saab mulle Facebookis kirja saata aga Facebooki lehele võitja nime panna ei saa?

Nüüd näitas Elvis üles kahetsust, et selline olukord on tekkinud ja väitis, et tema pole sellest teadlik ja vabandas ebamugavuste pärast. Ta pidas olukorda suisa naljakaks, sest võitjaga olla juba leping sõlmitud ning ta olevat juba palmide all puhkamas. Ta lubas Anttiga kontakteeruda ja paluda, tal see asi joonde ajada ning lubas ka mulle tagasi helistada ja teada anda asjade käigust.

Mõni aeg peale minu kõnet ilmus Reisiparadiisi kodulehele kiri: “Soovime õnnitleda meie Facebooki kampaania võitjat! Martin Grüner, kes saab 5 tärni reisile Egiptusesse! Osalejaga on juba ühendust võetud ja reisiaeg ära määratud.” Samuti kustutati kogu mäng Facebooki lehelt.

Kuna järgmiseks päevaks ei olnud minuga Elvis enam uuesti ühendust võtnud, otsustasin, et helistan talle veelkord ja pärin aru, et miks mäng nüüd hoopis kustutati, ilma, et seal reaalselt kordagi oleks võitja nime mainitud või kasvõi inimestele öeldud, et võitja on loositud ja mäng on lõppenud.

Elvis väitis, et tal on olnud hirmus kiire ja pole olnud aega mulle tagasi helistada ning, et ta on juba Anttiga vestelnud ja palunud tal asi korda ajada Facebookis. Kui ma hakkasin aru pärima, et miks mäng kustutati ja ikkagi võitjat seal ei loositud, ütles Elvis, et ma peaksin pöörduma Antti poole. Nimelt teatas mees, et AS Krangen tegeleb väga paljude erinevate valdkondadega ning, et tema ei vastuta ega tegele üldse selle „Reisiparadiisiga,“ vaid selle eest vastutab Antti ning ma peaksin ikkagi lõplikku selgitust pärima just Anttilt. Jällegi sain ma hämmingu osaliseks, kuna Anntiga ma ju kõige esimesena kontakteerusingi ning tema mulle seda olukorda selgitada ei soovinud ning suunas mind Elvise, kui firma omaniku poole. Lõpuks tuli veel Elvise jutust välja, et tema pole mingi firma omanik vaid lihtsalt üks juhatjatest.

Taaskord olin ma ringiga Antti juurde jõudnud ning kontakteerusin siis temaga uuesti. Nüüd teatas Antti, et inimese nime ei avaldatud tema enda soovil. Tuletan meelde, et peale kõne Elvisega pandi inimese nimi avalikult reisifirma kodulehele, seda 23 päeva hiljem lubatud võidu loosimisest. Antti teatas ka, et võitja soovis juurde maksta ning minna Egiptuse asemel hoopis Türki minna ning praegu pannakse kuupäevi paika. Teise mehe sõnul oli ju võitja aga puhkamas?

Loo jätkuvaks uurimiseks pöördusin Tarbijakaitse tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonnajuhataja Hanna Turetski-Toomiku poole, kes ütles, et antud auhinnamängu puhul tarbijakaitseseaduse rikkumisega tegu pole, kuna nö tarbija ei ole reaalselt pidanud midagi ostama, et mängus osaleda. Küll aga on tegu suure pettusega, kui seda reisi siiski reaalselt välja loositud ei ole inimesele, kes mängus osales. Tarbijakaitseamet avaldas soovi seda lugu ise edasi menetlema hakata.

***

Kuna lugu oli juba enamvähem valmis, otsustaisn selle ülelugemiseks saata ka Anttile, kuna ta seda palunud oli. Pärast seda alustas ta ähvardustega ning teatas, et võin kindel olla, et minu avaldatud loole tuleb vastulause. Olin üllatunud, et mis vastulause, sest olin korduvalt pakkunud talle võimalust kokku saada, olukorda selgitada ning veel omapoolseid seisukohti või täpsustusi lisada. Ütlesin ka, et mida rohkem ta keerutab ja ähvardab, seda keerukam ja vürtsikam lugu tuleb – andku normaalne selgituste ja põhjendustega intervjuu ja/või tõestagu meile, et me eksime. Firma huvide eest seisev inimene teeks ajakirjanikuga koostööd ja ei kasutaks võimalust ümber lükata süüdistust, kui ta süütu on. Ta tänas mind veel iroonilislet saadetud loo põhja eest ja bravuuritses, et andku ma aga minna ja avaldagu, küll temagi siis näitab, kuidas “Gossip-kuulujutt” töötab.

Mina ei olnud aga ainus, kes pidas kogu lugu kahtlaseks ja oli firma tegutsemisviisis pettunud. Meil õnnetus leida ja saada kommetaar veel kahelt inimeselt, kes selles mängus osalesid.

Pettunud auhinnamängu mängija Krista Varujud: „Olen väga pahane. Mängisin Reisiparadiisi mängu ning ootasin veel 20.jaanuaril, et Facebookis võitja välja kuulutatakse. Käisin põhimõtteliselt iga natukese aja tagant Facebooki ja Reisiparadiisi lehel, ootuses, et võitja on välja kuulutatud. Nüüd on mäng aga hoopis kustutatud. Väga veider. Olen väga pettunud. Ise nad lubasid võitja välja Facebookis 1.jaanuaril juba välja loosida.”

Pettunud auhinnamängu mängija Diana Dorch: “Mängisin Reisiparadiisi mängu, mida kunagi välja ei loositudki.
Nii mina kui paljud minu sõbrad jagasid seda. Väga imelik, et üks reisibüroo niimoodi inimesi petab.”

***

Üle jäi veel kontakteeruda ka võitjaga, kelleks oli Martin Grüner, meie esimene telefonikõne oli väga lühike ja tema poolt tõrjuv. Tutvustasin end, selgitasin, miks ma asja uurin ja küsisin kolm lihtsat küsimus: Millal talle teatati võidust? Kas temaga on leping sõlmitud? Ja kas ta on juba Egiptuses käinud? Vastuseks sain, et tema ei mäleta täpselt, mis kell või kuupäeval talle võidust teatati ja et leping on sõlmitud ning siis teatas ta mulle, et mis see minu asi on, millal ta reisile läheb ja lisas, et üldse on tal kiire, kuna tal hakkab kohe koosolek, et helistagu ma õhtupoole uuesti, võibolla siis ta saab pikemalt rääkida ning siis kõne katkes…

Teine kõne olu juba tunduvalt sõrbalikum ja siis selgitas Martin mulle, kui ühest suust Anttiga, et otsustas reisi ümber vahetda ja juurde maksta, kuna soovib hoopis Türki sõita ning lisas, et reis leiab aset märtsis. Täpsustasin veel üle, et mis sai siis koos reisiga lubatud 200 eurost reisirahast, kuid ta väitis, et kuna uus reis on kallim, siis seda ta ei saagi. Meie küsimustele: “Kuidas saite reisi võita, kui te Reisiparadiisi facebooki lehega pole seotud olnud?”;  “Kas te tunnete mõnda Reisiparadiisi fima töötajat juba varasemast ajast?”; “Millal teiega esmakordselt ühendust võeti ning millal otsustasite, et teete ettepaneku Egiptuse asemel Türki sõita?” ja “Kas teil paluti kaasa mängida ning öelda, et võitsite mängu?” mees enam vastata ei soovinud.

***

Kas tegu on firma Reisiparadiis ebakorrektse suhtlemisoskuse, üleoleva suhtumisega klientidesse ja lihtsalt lodevate töömeetoditega või kavandatud tarbijapettusega, me hetkel öelda ei tea. Peale Gossip.ee sekkumist hakkas kuu aega viivitatud võitja välja loosimine üleöö “liikuma” – loo lõpliku lahenduseni jõuab Tarbijakaitseamet.

[ot-gallery url=”gallery/reisifirma-reisiparadiis-korraldas-facebookis-auhinnam%c3%a4ngu-egiptusesse-mis-l%c3%b5ppes-suure-keerutamise-ja-%c3%a4hvardamisega”]