OHMYGOSSIP — Kas oled kunagi jäänud mõttesse, miks lennuki aknad on ümara kujuga? Kas teadsid, et need olid kunagi tegelikult nelinurksed? Good Housekeeping veebileht ja Wikipedia teeb meile asja selgeks, miks akna kuju muutus.

Lennukid mõeldi välja aastal 1903 ning lennukiaknad olid algselt nelinurksed nagu majadelgi. Lennukiga lendamine muutus aktiivsemaks 1950-ndatel.

Inglismaa lennuk De Havilland DH 106 Comet läks ajalukku, kui esimene liinilendudele pandud reaktiivlennuk. Antud lennuk võimaldas teisest lennukitest lennata kõrgemal ja kiiremini. De Havilland Comet on ka üks ebaõnnestunumaid lennukitüüpe lennunduse ajaloos. Alguses eeskujulikke tulemusi näidanud lennukid hakkasid lendudel järjest kaduma. Comet lendas enamasti kontinentidevahelistel liinidel ja õnnetused juhtusid seetõttu enamasti just ookeani kohal. Tol ajal jäid õnnetuste põhjused ebaselgeks. Mitmete õnnetuste tagajärjel De Havilland Comet lennud peatati, kuid katastroofi põhjusi leidmata taastati jälle, kuni lõpuks seitsmenda järjestikuse õnnetuse järel lõpetati nende lennud jäädavalt.

Õnnetuste põhjused selgusid aga jupp aega hiljem. Nõrgaks kohaks osutusid aknanurgad. Tugev õhurõhumuutus pani aknaklaasid proovile ning need purunesid. Nurgeliste akende tõttu ei jagunenud õhurõhk võrdselt ning katastroof oligi käes. Ümmargused aknad peavad õhurõhust tekkinud erinevustele paremini vastu.

Avafoto (PantherMedia/Leung Cho Pan/Scanpix)